zaterdag 8 maart 2008

Outback safari - vakantie deel 4

Eenmaal in Adelaide hebben we ons prima vermaakt en een beetje de stad verkent, dat was makkelijk te doen in 1 dag ... zo groot is het centrum van Adelaide namelijk niet. Gelukkig maar want het bleek dat we die rustdag wel nodig hadden voor ons grote Outback avontuur. Op een vroege maandagmorgen werden we opgehaald door onze gids Buzz, een echte Aussie, zich voorstelde en meedeelde dat als we hem nodig hadden we "just knock woods" hoefden te doen (kloppend op zijn hoofd). De eerste dag zijn we vanaf Adelaide via Claire valley (waar wijn wordt geproduceerd) en de Yarambulla caves naar de Flinders Ranges gereden waar we overnacht hebben in Parachilna. In Parachilna kregen we een barbie (Oz woord voor bbq) met kameelworstjes, emoeburgers en kangaroelapjes hmmm best lekker muv de kameel, want die smaakte nergens naar. Parachilna is een "dorp" met 3 inwoners, een hotel en een spoorbaan waar een trein van 2.8 km met 160-180 wagons 's avonds langsrijd ... en het staat nog op de kaart ook :). De dag erna gingen we via een dirtroad naar Blinman waar een oude kopermijn te zien was en van daaruit naar Wilpena Pound om Mount Ohlssen Bagge te beklimmen. De tocht behelsde een klim naar 2.5 km hoogte via een 3 km lang parcours, niet voor mietjes dus ... en eigenlijk ook niet voor een zieke Veronique die de tocht toch echt "zum kotzen" vond (letterlijk dus) op het heetst van de dag. Het uitzicht was gelukkig wel magnifiek, maar er werd dus wederom bevestigd dat je in Oz eerst een berg moet beklimmen voordat je wat te zien krijgt :).
Na een overnachting op een remote sheepstation haden we een dag rijden voor de boeg naar Coober Pedy. Een mijnstadje waar het grootste deel van de wereldhoeveelheid (natuurlijk) opaal vandaan komt. We hebben hier overnacht zoals 70% van de locals dat ook doet, namelijk in een "dug out" inderdaad een huis uitgegraven in een berg van steen. We kregen een mooie rondleiding door het stadje, door een ondergronds huis en een oude opaalmijn. Heel erg interessant allemaal, zeker als je weet dat opaal niets anders is dan een colloidaal kristal van silica met water in de holtes.
Na wederom een hele dag rijden en een half uurtje hout sprokkelen voor het kampvuur hebben we overnacht vlakbij Kings Canyon, waar we mochten proberen om didgeridoo te spelen! De volgende ochtend was het weer voor zonsopgang opstaan, want dan konden we de zon zien opkomen tijdens onze wandeling door de Kings Canyon. Een heel mooi gezicht zoals je je wellicht kan voorstellen. Na Kings Canyon met de Garden of Eden was Kata Tjuta aan de beurt voor een bezoekje. Deze bergen zijn ook wel bekend als "the Olga's" en liggen in de buurt van (in Aussie termen dan) Uluru (Ayers Rock). 's avonds zijn we dan ook naar het sunset circus gereden bij Uluru, waar we aankwamen in onze bus met circusmuziek met onze armen uit de ramen wapperend ... Ja het was een gezellig bus; de bus met Buzz. De laatste dag was het wederom vroeg op voor een goed doel, namelijk zonsopkomst tijdens een wandeling rondom Uluru. Het is toch wel een heel bijzondere rots, zeker door de verhalen van de Aboriginals die Buzz ons vertelde. Dat was het einde van onze tocht door the red centre, 's avonds hebben we met z'n allen voor het laatst gegeten in Alice Springs en scheidden ons aller wegen. voor ons betekende dat ook helaas het eind van onze reisavonturen en na een dagje Alice zijn we dan ook weer terug in de bewoonde wereld aangekomen.