vrijdag 7 december 2007

CBD en Sinterklaas

Met dank aan een heerlijk droge en zonnige zondagmiddag, ben ik afgelopen weekend dan eindelijk voor het eerst in het centrum van Sydney geweest. Ook wel het Central Business District genoemd, omdat daar bijvoorbeeld de stock exchange zit en de hoofdkantoren van allerlei bedrijven en banken. Die middag ben ik dus met de bus naar Central Station gegaan -wat overigens ten zuiden van het CDB ligt- en vanaf daar een flinke wandeling gemaakt door via Chinatown en het CBD naar de haven te lopen. Onderwijl ben ik natuurlijk in allerlei gebouwen geweest, zoals de beroemde Paddy's market waar zo'n beetje alles te koop is ... van eten tot souvenirs en gordijnen, langs de Town Hall en het zeer imposante Queen Victoria Building. Een groot winkelcomplex met Victoriaanse uitstraling inclusief mooie trappen, ornamenten en glas in lood ramen. Extra cool in deze tijd van het jaar, omdat ze in het midden van het gebouw een enorme (nep) kerstboom opgetuigd hebben met volgens het affice 30.000 lampjes en 15.000 Swarovski kristallen. Natuurlijk moest die even op de foto, dus zie hier:Nog verder het CBD in kwamen de grote winkel complexen, dure hotels en natuurlijk de glimmende, glazen kantoorflats... Niet heel boeiend verder, maar wel een mooie combinatie van oude gebouwen in Victoriaanse stijl en glimmende kantoorflats. Uiteindelijk kwam ik dan aan in het centrale deel van de haven van Sydney, daar had ik fantastisch uitzicht op jawel, de Harbour Bridge en het Opera House. Als een echte toerist heb ik mezelf mooi op de foto gezet met de Harbour Bridge en heb ik me laten fotograferen met het Opera House door een stel vriendelijke Duitse jongens (die blijkbaar geld als water hebben, want zij reizen een heel jaar door Australië zonder te werken)...
Anyways, dat was wel genoeg gewandeld voor een zondagmiddag ... ik heb nog tot dinsdag spierpijn gehad door al die heuvels :( maar het was zeker wel een geweldige dag :D
Woensdag was het dan zover ... het was Sinterklaas en toeval of niet -daar ga ik niet over in discussie- kwam die dag het pakje van mam en pap binnen met daarin ... chocolade letters! en natuurlijk dropjes. Ook werd die dag de honger van mijn brievenbus gestild door een heel lief kaartje van Marleen, thanks! Ik heb Sinterklaasavond dus doorgebracht met Jess op de bank onder het genot van een kopje thee, chocoladeletter, speculaas (van de plaatselijke Aldi) en een ijsje ... tja het is hier toch echt ijsjesweer als 't niet regent!Afgelopen week hadden ze bij de Kmart fietsen in de aanbieding, dus ik ben inmiddels de trotse eigenaar van een mountainbike met 18 versnellingen ... helaas moet ik er volgende week mee terug want er werken op dit moment maar 6 versnellingen en loopt de ketting aan, dus dat moeten ze eerst repareren voordat ik de straten van Sydney ermee onveilig ga maken. En als het weer meewerkt natuurlijk, want hoewel ik me prima vermaakt heb afgelopen week was het wel pestweer. 20 Graden, veel regen en een luchtvochtigheid van 80% pffff bah. En met veel regen, bedoel ik ook veeeeeel regen. De uitspraak "het valt met bakken uit de hemel" krijg hier een hele nieuwe dimensie ... allemamaggies wat zijn die bakken hier groot!
Hopen dat het straks droog is, want dan ga ik naar Andrea voor een 'dinerparty' met (typisch Australisch) BYO, bring your own!
Keep you posted!

4 opmerkingen:

Marleen zei

Ik zat je al te zoeken op de foto met de opera, maar je kwam pas op de foto met de brug :).

Wordt er eigenlijk door niet-Nederlanders ook veel gefietst in Sydney?
Die swarovsky lijkt gewoon nog erger dan die deuren in Praag! Nog mazzel dat je foto niet overbelicht is geraakt door al die glimmende stenen ;).

Hejda!

Pa zei

Mooie plaatjes in je stukje. Jammer dat het daar nog harder kan regenen dan hier in ons kikkerlandje. Trouwens met 6 versnellingen op je mountainbike kan je natuurlijk ook wel uit de voeten ;^) maar je hebt gelijk even terug kan geen kwaad en je hebt natuurlijk recht op 18 versnellingen.
Tot morgen je Paps.

Unknown zei

Zo, ik zal ook eens een berichtje achterlaten op je blog :)
Daarbij kan ik je meedelen dat het inmiddels in Nederland handschoenenweer is geworden, helemaal als de zon niet schijnt ;)
Enne je had gelijk, vanaf deze kant gefotografeerd is het Opera House niet echt heel mooi. Misschien komt het wel doordat de omgeving ook goed zichtbaar is...

Knuffels

Anoniem zei

Hee!

(dit onderstaande slaat nog op de vorige blog, maar anders moet je terugkijken)
Overloper ;)! quantum dots zijn toch veel cooler dan die poeders :P
Maar ondanks ik natuurlijk de bovenstaande stelling naleef moet ik toch toegeven dat je onderzoek erg leuk klinkt!! De foto's zijn super; Ik wil ook wel zo'n kerstboompje bij ons thuis hebben! (maar dan gaat het meer om de diamantjes:) Hoe is het met je fiets, al omgeruild? is het al strandweer geweest? We verwachten natuurlijk wel binnenkort een foto van dat ene strand waar je de mensen met google earth ziet liggen!
Hier gaat het allemaal z'n gangetje. Ik ben m'n eigen dataslaaf geworden en zit nu veel achter de computer.
Veel succes en plezier!

Groetjes,
Esther