vrijdag 30 november 2007

Chemie ... brrrr

Er zijn inmiddels zoveel mensen die vragen wat voor project ik nu uiteindelijk ga doen hier ... dus leek het me tijd om een klein tipje van de sluier op te lichten. Dus voor alle niet geinteresseerden, stop vooral met lezen :)
Zoals jullie weten zit ik hier bij een van de grootste zonnecelgroepen in de wereld. De groep van prof Martin Green, die overigens een stuk ouder is dan zijn foto op de website doet vermoeden (in de 60). In photovoltaics zijn er 3 verschillende soorten zonnecellen. Eerste generatie zonnecellen is ontstaan door de energiebehoefte van ruimtevaartuigen en maakt gebruik van p-n gedopete Si. De tweede generatie maakt gebuik van thin layers, dit kan zowel Si zijn als bijvoorbeeld CdTe. Van de laatste wordt op dit moment een hele grote unit gebouwd op een kale vlakte (oud militair terrein) in de bossen bij Brandis in Duitsland met modules gemaakt door First Solar. Thin layer modules zijn zeker niet beter dan eerste generatie modules, maar wel vele malen goedkoper. Dan als laatste is er de derde generatie zonnecellen, deze generatie wordt verondersteld beter EN goedkoper te zijn dan de 1e en 2e generaties. In dit veld wordt dus ook het echte fundamentele onderzoek gedaan waaraan verschillende disciplines meewerken; fysici, electrotechnici, materiaalkundigen en een chemicus.
Binnen de 3rd gen groep zijn er twee stromingen. De (grootste) groep die de zonnecel probeert af te stellen op de inkomende straling van de zon, ze gebruiken bijvoorbeeld meerder lagen met verschillende bandgaps om alle straling op te kunnen vangen. Een kleinere groep die probeert de inkomende straling zo te veranderen dat deze geabsorbeerd kan worden door bijvoorbeeld standaard Si zonnecellen. Bij die laatste groep hoort mijn onderzoek. Even een plaatje ter verduidelijking:Dit is het zonnespectrum bij 1.5 Air Mass ... dit wordt gezien als standaard inkomende straling op de aarde. Tot aan het bandgap van Si wordt de straling (voor het grootste deel) geadsorbeerd. Het licht dat daarna komt, draagt niet bij aan de electriciteit die de cel genereerd. Het idee is om met up-conversie het gespikkelde deel van de straling met erbium om te zetten naar fotonen van 980 nm die wel door Si geabsorbeerd worden. Dit heeft mijn voorganger hier gedaan, nu is het idee om met quantum dots de straling die tussen de 1100 en de absorptie van de erbium binnenkomt om te zetten naar straling die door erbium geabsorbeerd kan worden en dus in de erbium ook wordt omgezet naar 980 nm. Met de quantum dots ga ik dus proberen de erbiumlevels te pumpen.
Nou ja, ik hoop dat het er wat duidelijker op geworden is en iedereen nu tevreden is ;) ... het lijkt in ieder geval best leuk te gaan worden :)

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Cool, dus dan ben je weer zowel een luminescence als een quantumdot people!

Bob zei

Ja, lachen zeg! Het is er zeker duidelijker op geworden zo. Maar misschien zijn Marleen en ik niet de meest representatieve mensen om daar een oordeel over te vellen ;)

En hoe ga je dat doen, PbSe QDs en Erbium koppelen?

Veronique zei

Zeg Bob, het mag dan inderdaad wel duidelijk zijn wat ik ga doen ... maar het blijft wel internet he? Dat vertel ik lekker niet dus, moet je maar naar mijn presentatie komen als ik terug ben, ok ;)

Bob zei

Goed voor mijn geduld zeker :S
Als je doorgeeft wanneer die is, dan ga ik zeker proberen te komen!