dinsdag 22 april 2008

Wildlife!

Na mijn geweldige trip naar het Royal National Park vorig weekend, ging ik afgelopen weekend wederom mee met een "colourful trip". Dit keer niet naar het Zuiden, maar 2.5 uur rijden naar het Noorden. Het doel afgelopen zaterdag was Port Stephens met als belangrijkste atractie de 2 uur durende dolphin watching cruise op de zeilboot genaamd Imagine. We begonnen de dag dus met een 2.5 uur durende rit naar Port Stephens, een grote natuurlijke haven ten Noorden van Newcastle. De eerste stop was op een heuvel genaamd Lilly Hill, overduidelijk zo genoemd vanwege de grote rode lelies die er staan.De stengels van deze lelies werden door de Aboriginals gebruikt om speren van de maken, ze zijn namelijk erg stevig. Op deze heuvel was de "Gan Gan lookout" vanwaar we de gehele haven en verder konden overzien. Even terzijde: alles wat hier een dubbele naam heeft, schijnt van Aboriginal afkomst te zijn. Zo hebben we ook: Woy Woy, Wagga Wagga, Mooney Mooney, Curl Curl etc. Wat ze allemaal betekenen weet ik niet, maar het is wel grappig om te zien op verkeersborden :)
Na de lookout was het tijd om naar Nelson Bay te gaan, de grootste havenplaats in de buurt waar we lekker fish and chips hebben gegeten -maar dan zonder de chips, want patat bakken dat kunnen ze hier niet. Na de lunch was het dan tijd om op onze dolphin cruise te gaan. De tocht was op een zeilboot en we hebben ook een stuk echt gezeild omdat er ruim voldoende wind was. Een van de leuke dingen aan die boot was het boom net aan de voorkant van de boot waarop we mochten klimmen. Vet cool ...totdat we in flinke golven terecht kwamen bij de monding van de haven en ieders broek ten minste 1 natte pijp kreeg. Vanaf het boom net hadden we wel het beste zicht op de dolfijnen toen we ze eindelijk vonden. Hieronder een van mijn beste foto's van een moederdolfijn en haar jong -de kleine vin die je kan zien achter de grote dolfijn. Het kleintje deed alles na: moeder hapte lucht ... 1 seconde later de kleine ook, moeder spoot water ... 1 seconde later, ja hoor -erg schattig dus. Naast dolfijnen hebben we ook pelikanen gezien en fairy pinguins, de kleinste pinguins ter wereld. Het was een geslaagde cruise en we hebben in totaal 5 dolfijnen gezien. De laatste activiteit voordat we weer voor twee en een half uur de bus in gingen, was het beroemde sand dune sliding -op een soort skateboard/ snowboard kruising van een duin afglijden dus. Ik moet zeggen dat het me niet slecht afging en dat ik pas viel toen ik al van het board afgestapt was ...Het was al met al een leuke en volle dag met redelijk weer. Er is tijdens de busrit van en naar Port Stephens redelijk veel regen gevallen, maar gelukkig was het tijdens onze tijd aldaar wel droog ... zoals je kan zien op de foto's.
Zondag hadden we met een aantal mensen van de vakgroep afgesproken om te gaan snorkelen in Manly en er een barbecue te organiseren. Helaas was het weer niet al te goed en was het water dus niet echt helder genoeg om te gaan snorkelen. Het was verder wel gezellig en de barbecue was druk bezocht met 8 mensen, 3 possums, een 6tal konijnen in de verte en een rat ... Het was dus weer een prima weekend!
De week was helaas wederom een stuk minder, maar mijn begeleider lijkt ervan overtuigd dat ik voordat ik wegga resultaat zal zien. Eerst zien ... dan geloven, want voorlopig lijken mijn metingen helemaal nergens op. Ik houd jullie op de hoogte in ieder geval, vooral van de leuke dingen :)

2 opmerkingen:

Unknown zei

Lieve Vero,

Ook deze lezer was in Ierland en wat mij betreft waren de afgelopen 11 dagen erg geslaagd. Jammer dat we je moesten missen, maar ik heb samen met Marleen een Guinness op je gedronken :)

Goed te lezen dat je weekenden wel geslaagd zijn, hopelijk wordt je onderzoek ook snel bevredigender.

x, gras

Marleen zei

Hoihoi! We zijn weer terug inderdaad, het was erg vet, en zoals Gras al zegt hebben we een biertje op de gedronken en aan je gedacht :).
Ik vind 18 graden persoonlijk nog niet zo heel koud, maar goed, dat zal wel het verschil in referentiepunt zijn dat natuurlijk alles bepaald.
Ben nu heel hard aan het klussen in Ehv (de gekste :P) maar zodra ik weer een klein beetje rust heb zal ik je wel mailen!

x

ps. Je krijgt de groetjes van je zoon trouwens ;).