dinsdag 15 april 2008

Royal NP en meer :)

Zoals een aantal van jullie al begrepen hadden uit mijn toevoeging vorige week, gaat niet alles op de vakgroep van een leien dakje. De meest vreemde metingen, reflecties van +200% en -400% in 1 meting, CCD camera's die geen goede flatfield correctie hebben. Om samples te maken heb ik zelfs over het algemeen minimaal 1 dag voorbereiding nodig omdat alles ergens is, maar niet in het lab wat ik gebruik - en vaak weet niemand waar ik wat kan vinden.
Gelukkig geldt de bewering van vorige week nog steeds, de weekenden zijn in ieder geval geweldig! Het weekend begon vrijdag met een barbie bij Dasey thuis (barbie=Aussie slang voor BBQ en Dasey is de beste vriend van Ruben), alwaar de worstjes een grote hoeveelheid PAKs bevatten ...Voor de niet-chemici onder ons: poly aromatisch koolwaterstoffen, dat zwarte spul dat kankerverwekkend kan zijn. Ondanks verbrande worstjes waren er gelukkig nog steeds happy people: het was erg gezellig en zeker een goeie start van het weekend na een dag lang metingen doen in het donker. Metingen die aan het eind van de dag nergens op bleken te slaan ... er is iets mis met de setup of de CCD camera, maar we (ik en een van de postdocs) kunnen er niet achterkomen wat er mis is. Hoewel de barbecue erg gezellig was -zeker met de hoeveelheden alcohol die er geconsumeerd werden- ben ik toch maar op tijd vertrokken ... want ik had zaterdag een dagje Royal National Park in de planning staan. Deze trip was geregeld door de International Student Service en er waren totaal 11 studenten van verschillende instellingen: onze uni, een andere uni en de taalschool in Bondi Junction. We begonnen met een kanotocht over een van de rivieren in het park en zoals de meeste NPs was ook deze redelijk gevuld met ... eucalyptusbomen:Na een relaxte kanotocht en een voettochtje aan het eind waar we niet verder konden door rotsen in de rivier, barbecuede onze gids wat worstjes voor de befaamde Aussie Sausage Sizzle om onze honger te stillen. Dat is trouwens typisch voor Aussie barbies ... alleen worstjes. Ik weet niet wat ze in die worstjes stoppen, maar over het algemeen zijn ze niet heel geweldig. Nou ja, daar moesten we het maar mee doen :) De volgende activiteit was een cliff walk naar een paar kloven en een waterversnelling (een soort semi waterval), het was er in ieder geval wel erg mooi.Gelukkig werd het weer een beetje beter na onze klifwandeling, want we besloten de dag met een verfrissende duik in de zee/ rivier. Dat wil zeggen dat het strand naast de monding van een van de rivieren van het NP was en dat je dus zowel in de zee als in de rivier kon zwemmen. Een deel van de rivier stort eerst over een klif (waterval dus) voordat het in de zee uitkomt en ... je raad het al, daar kan je dus vanaf springen :)Onze gids was een heel erg verantwoordelijke man ... het was dan wel verboden om eraf te springen, maar hij keek eerst wel even hoe diep het was -diep genoeg dus- en was daarna de eerste om er vanaf te springen. Natuurlijk moest ik dat ook proberen, wel zonder bril dus en dat zorgde ervoor dat ik halverwege zoiets dacht als: "Ben ik er nou nog niet? ARGH!". Hoewel de anderen ook zeiden dat ze dat hadden. Het was in ieder geval een prima einde van een leuke dag, hoewel we die nog een beetje verlengd hebben door met 6 van de 10 mensen uit eten te gaan bij de Italiaan in the Rocks.
Zondag was een relaxte dag met veel wind, onweer en regen. Perfecte dag om maar eens te gaan winkelen voor een nieuwe spijkerbroek en trui, want het begint hier redelijk koud te worden (18 overdag, zowel buiten als binnen). Volgens mij is het bij jullie ook nog redelijk koud -zeker in vergelijking met vorig jaar- dus wat nou, global warming?

2 opmerkingen:

Veronique zei

Hmmm, het lijkt erop alsof een groot deel van mijn trouwe lezers op reis is in Ierland ... Ik hoop dat het daar beter weer is dan hier!

Geralda zei

Ikke is nog gewoon in Avezaath hoor! Had het stukje wel gelezen en me verlekkerd aan de foto's, maar nier gereageerd wegens chronisch tijdgebrek. (En jij zult weten hoe dat komt/kwam) Hey, maar TOP, en ik zie alweer uit naar je volgende Blogpost! LIEFS!